Історія Кубика Рубіка

Кубик Рубіка був створений у 1975 році угорським інженером та викладачем академії архітектури Ерно Рубіком. Спочатку автор задумував створення механізму як наочного посібника для студентів. За 45 років головоломка пройшла шлях від навчального макета до найпопулярнішої іграшки за всю історію!

Історія кубика без Рубіка

До Ерно Рубіка кілька винахідників намагалися втілити ідею подібної тривимірної головоломки:

  • Вільям Густафссон отримав патент на кубики 2х2 та 3х3 у далекому 1958 році.
  • У 1970 англієць Френк Фок винаходить сферу 3х3. Правда патент на свій винахід Френку вдалося отримати лише 1974 року.
  • На іншому кінці Атлантики в тому ж 1970 році Ларрі Ніколс створив робочий прототип 2х2. 1972 року він отримав патент на свій винахід. Для кріплення елементів використовувалися магніти і як не намагався Ніколс просунути свій винахід, технічні мінуси відлякували виробників.

Винахід кубика Рубіка

Ерно Рубік отримав патент на свій винахід у 1975 році. У 1977 році він запатентував кубик 2х2. Перевагою головоломок Рубіка над ранніми прототипами інших винахідників був удосконалений механізм.

Ерно тестував різні типи з'єднання елементів, у тому числі і за допомогою магнітів, але не досяг бажаного результату. Багато джерел описують, як на нього зійшло прозріння. Цю стать історію можна порівняти з яблуком, яке впало на голову Ньютону.

Стомлений безрезультатними експериментами Рубік сидів на березі Дунаю і вдивлявся у його води. Він звернув увагу, що завдяки течії гострі грані річкової гальки обточуються і каміння набувають досконалої форми. Тоді він вирішив прибрати всі зайві грані з маленьких кубиків, які повинні складати головоломку. Яким чином із 156 граней залишилося 54. Центральні елементи з однією гранню, ребра з двома різнокольоровими гранями та кути з трьома різнокольоровими гранями

ВІД ВИНАХОДУ ДО ПОПУЛЯРНОСТІ

“Магічний кубик”, що випускається обмеженими тиражами, став поступово набирати популярності в Угорщині. 1978 року іграшка привернула увагу німецького бізнесмена Тібора Лакзі. Лакзі домовився з Рубіком про співпрацю і взяв прототип на нюрнберзьку виставку іграшок з метою знайти дистриб'ютора в Німеччині, але безрезультатно.

Багатьох відлякував зовнішній вигляд кубика та його складність. Не було впевненості, що він буде цікавий широким верствам населення. Кубик Рубіка вважали іграшкою для вузьких академічних кіл.

Проте головоломка зацікавила власника англійської компанії Seven Towns Ltd Тома Кремера. В результаті домовленості Кремер взяв на себе пошуки великого іноземного замовника, а Лакзі - організацію виробництва в Угорщині.

Восени 1979 року було підписано контракт із американською компанією Ideal Toy Corporation на постачання 1 мільйона кубів. Для врегулювання нюансів під американське законодавство було ухвалено історичне рішення продавати головоломку під назвою "Rubik`s cube". Для Європи винахід Рубіка залишився "Магічним кубиком".

Період з 1980 по 1982 став першим піком популярності. У 1980 р. Ерно Рубік особисто представив кубик на всіх великих виставках індустрії іграшок. А в 1982 році в Будапешті пройшов перший чемпіонат зі швидкісного збирання кубика Рубіка.

На початку 80-х кубик з'являється в СРСР. Джерела стверджують, що за право виготовляти іграшку на своїй території Радянський Союз заплатив Угорщині 5 мільйонів доларів.

Виглядає сумнівним, що СРСР просто так погодився заплатити велику на той час суму маріонеткового уряду соціалістичної Угорщини. Цілком можливо, що під виглядом плати за право виготовляти кубик Рубіка була замаскована фінансова допомога країні соціалістичного блоку.

З кінця 80-х зацікавленість світу в кубику Рубіка почала стрімко знижуватися. Причиною тому було одразу кілька факторів.

  • За короткий час було зроблено дуже багато оригінальних і підроблених кубиків. У результаті дистриб'юторів на складах виявилися значні запаси нереалізованих іграшок. Припинилися пошуки способів покращення механізму. Головний акцент було зроблено на швидкий продаж складських залишків.
  • Розвиток цифрової гейміндустрії. Поява персональних ігрових приставок (денді, сега) та персональних комп'ютерів підірвала ринок іграшок.

Кубик у XXI столітті

З початку 2000-х років кубик Рубіка поступово набирав популярності. Значну роль у цьому відіграло покращення механізму головоломки, а також поширення інтернету. Завдяки інтернету люди за кілька кліків могли знайти інструкцію для збирання кубика.

Після винаходу свого головного дітища Ерно Рубік перейшов на пошук нових головоломок для свого бренду Rubik`s. Сучасні кубики від Rubik`s практично не відрізняються за крученням від іграшок кінця 90-х початку 20-х. Вдалося зберегти навіть знамените хрускіт.

У той же час, китайські виробники активно працювали над поліпшеннями механізму головоломки. Перший прорив вдалося зробити фірмі Dayan. У статусі лідера ринку компанія випустила 5 кубиків і кожен із них справив фурор. Кубик Dayan 5 і зараз вважається культовим.

Наступним витком розвитку механізму кубика Рубіка стало додавання магнітів. Переваги, що їх дають магніти, спочатку побачили прості любителі головоломок.

Джерела стверджують, що поодинокі спроби зробити кубик магнітним були у 2013 році. Щоправда, тоді спідкуберська спільнота не сприйняла ці експерименти. Повторно тренд повернувся у 2016 році і лише у січні 2017 року вийшов перший серійний магнітний кубик Gan 356 air UM.

Через кілька місяців компанія MoYu випустила кубик GTS V2 M. Куб вийшов настільки вдалим, що і сьогодні користується популярністю незважаючи на достаток нових моделей. На кубику GTS V2 M від MoYu був поставлений рекорд по зборці кубика 3х3: 3,47 секунди.

Наразі флагманами у виробництві кубиків Рубіка вважаються фірми Gan, QiYi та MoYu. Їх головоломки мають швидкісні механізми, оснащені магнітами для кращого контролю під час складання, а також мають комплект додаткових деталей для налаштування куба під себе.

КУБІК У МЕДІА

Сьогодні людей зі смартфонами набагато більше, ніж із кубиком Рубіка. Але сам образ головоломки все частіше використовується у медійному просторі. Vodafon та KIVI випускали рекламні кампанії використовуючи образ кубика Рубіка. Puma випустила лінію одягу у колаборації із брендом Rubik`s. Абсолютно всі талант-шоу на українському телебаченні не обходяться без учасників збираючих кубик Рубіка.

В Україні сформувалися потужна спільнота людей, які збирають кубики. Щорічно наш магазин проводить змагання зі спідкубінгу, на які приїжджають понад 300 учасників з усієї країни!